- Odwiedziny: 2754590
- Do końca roku: 278 dni
- Do wakacji: 85 dni
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Kochanowskiego w Brzegu
-
Statystyki
Oferta Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Brzegu cz.3
Wpływ urządzeń elektronicznych na widzenie u dzieci
Urządzenia elektroniczne są we współczesnym świecie zdawać by się mogło sprzętem pierwszej potrzeby. Używane w domu, pracy w roli rozrywki. Dorośli, niezależnie do wieku posługują się nimi na co dzień w mniej lub bardziej zaawansowanym zakresie. Uzależnienia od urządzeń elektronicznych dotykają znaczącej ilości osób, nawet tych, które nie mają rzeczywistej potrzeby stosowania ich w pracy.
Mówiąc o urządzeniach elektronicznych mamy na myśli:
- komputery
- laptopy
- smartfony
- tablety
- konsole do gier
Urządzenia elektroniczne we współczesnym świecie pełnią wiele użytecznych ról. Czy zatem można dopatrywać się w rozwoju technologii realnych zagrożeń? Czy stosowanie urządzeń elektronicznych może nam szkodzić, czy raczej pełnią one pozytywna rolę w naszym życiu?
Sprzęty, o których mowa w życiu człowieka mogą pełnić wieloraką rolę.
Funkcje urządzeń elektronicznych:
- Uspokajacz: restauracja, lekarz, sklep
- Absorbowanie uwagi podczas porządków:10%rodziców
- Wzbogacanie wiedzy: przedszkolaki, uczniowie
- Pomoc edukacyjna: uczniowie, zadania domowe, słownik ortograficzny, translator
Czy zatem możemy mówić o wpływie stosowania urządzeń elektronicznych na nasze widzenie, w szczególności na widzenie u dzieci? Aby odpowiedzieć na tak postawione pytanie, warto dowiedzieć się czym w rzeczywistości jest widzenie i jaką pełni rolę w życiu człowieka.
WIDZENIE: mechanizm odbierania poprzez żywe organizmy informacji dotyczących kształtu, barwy, odległości, ruchu i innych cech elementów otoczenia.
Przyjmuje się, iż co najmniej 80 % informacji o otaczającej na rzeczywistości przyjmuje człowiek poprzez działanie zmysłu wzroku. Świat rzeczywisty odbierany jest przez wzrok w czterech wymiarach, są to: szerokość, wysokość, głębokość i czas.
Wirtualna rzeczywistość ŚWIAT WIRTUALNY-DWUWYMIAROWY: wysokość i szerokość. Jest on więc zdecydowanie uboższy w kontekście interakcji wzrokowo-motorycznych.
CZY ISTNIEJE WPŁYW URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH NA WIDZENIE?
TAK!!!
Wpływ ten możemy upatrywać w dwóch jego aspektach: pozytywnym i negatywnym. Przy czym negatywny wpływ jest zdecydowanie przeważający, chociaż istnieją mniejsze, pozytywne oddziaływania używania urządzeń elektronicznych na widzenie u dzieci.
Badania dowodzą, iż średni czas używania na co dzień urządzeń elektronicznych przez dzieci wygląda tak:
- TV-64 min.
- Smartfon- 56 min.
- Laptop-40 min.
- Komputer-16 min.
- Tablet-12 min.
- Konsola-10 min
OGÓŁEM 197 MINUT!
Negatywny wpływ urządzeń elektronicznych na widzenie u dzieci:
Cyfrowe zmęczenie wzroku- niedostrzegalne przez dzieci, niezgłaszane
OBJAWY:
- uczucie napięcia w oczach: 3,8%
- bóle głowy, oczu:17,7%
- szczypanie oczu: 6,3%
- niewyraźne widzenie:7,6%
- suchość oczu: 5,1%
- pieczenie: 6,3%
- zaczerwienienie: 19%
ZMIANY W ZACHOWANIU!!!-najczęściej zgłaszane przez rodziców.
Zmiany w zachowaniu po korzystaniu z urządzeń: 50% ankietowanych, są to
- Nadaktywność
- Problemy w zasypianiu
- Napięcie
- Agresja i rozdrażnienie
również
- Zawroty głowy, nudności(u osób z chorobą lokomocyjną), napady epileptyczne u osób chorych: szybko zmieniające się obrazy.
Korzystanie z urządzeń elektronicznych wywiera także wpływ na zmiany biologiczne widoczne w gałce ocznej. Najczęściej podnoszone to zdaniem naukowców: ZMIANY W SIATKÓWCE OKA.
Światło niebieskie emitowane przez urządzenia może z znacznym stopniu wpływać na zmiany w siatkówce oka.
- Skutki natychmiastowe: podejrzewany wzrost ryzyka krótkowzroczności (okulary +)
U dzieci noszących okulary należy używać szkieł z powłoką izolującą wpływ światła-antyrefleks
- Skutki odleglejsze: zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) w dorosłości mogące prowadzić do ślepoty.
Kolejne negatywne skutki nadmiernego korzystania przez dzieci z urządzeń elektronicznych to:
Opóźnienia rozwoju:
- Poznawczego- minimalizacja ilości bodźców ze świata zewnętrznego, kłopoty szkolne
- Werbalnego- brak adekwatnego rozwoju słownictwa, umiejętności dialogowych, komunikacji międzyludzkiej, kłopoty szkolne
- Motorycznego- słabsze mięśnie, mniejsza wydolność, także sercowa, słabsza koordynacja ciała, kłopoty szkolne, nadwaga.
W pracy zawodowej, którą wykonuje od 15 lat coraz częściej spotykam się z niepokojem rodziców związanym z podejrzeniem występowania u jego dziecka nadmiernego zainteresowania korzystaniem z urządzeń elektronicznym. Coraz częściej rodzice zgłaszają obawy przed uzależnieniem się dziecka od komputera, częściej telefonu. Dzieci spędzają na graniu i oglądaniu filmików w sieci, a także korzystaniem z portali społecznościowych coraz więcej, czasu, co bardziej niepokojące wiek tych dzieci z biegiem lat się obniża.
Uzależnienia-leczone psychoterapią, psychiatrycznie-lekami.
- FONOHOLIZM- FO MO (ang. Fear of missing out)
Obawa przed przegapieniem czegoś w mediach społecznościowych poprzez swoją nieobecność w sieci.
Aby jednak podkreślić, iż rozwój nowych technologii jest nie do przecenienia i winny być w nim upatrywane również skutki pozytywne przytoczę listę korzyści jakie może odnieść dziecko z racjonalnego korzystania z urządzeń elektronicznych.
WPŁYW POZYTYWNY
- LEPSZE WYNIKI W TESTACH DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ
- LEPSZY ROZWÓJ POZNAWCZY
- UDCIĄGANIE UWAGI OD PRZYKRYCH PROCEDUR MEDYCZNYCH
- NAUKA JĘZYKA OBCEGO
- ROZWÓJ WIEDZY O ŚWIECIE
Aby jednak mieć szansę skorzystania z pozytywnego wpływu tychże urządzeń na rozwój człowieka należy pamiętać o rozsądnym i zdrowym podejściu do tematu. Młody człowiek najczęściej ma dużą trudność w samodzielnym regulowaniu czasu spędzanego na graniu, czy serfowaniu po internecie. Dlatego tak istotne jest zaangażowanie i pomoc dorosłych opiekunów.
WARUNKI
- Regularne kontrole okulistyczne, optometryczne
- Regulacja czasu-ZASADY!!!
Korzystając z własnego doświadczenia pedagogicznego:
Zasady używania urządzeń: propozycje do wykorzystania
- Od piątku po południu do niedzieli po obiedzie,
- Telefon po odrobieniu zadań domowych i nauce
- Najpierw obowiązki szkolne i domowe potem przywileje
- Unikanie grania i oglądania przed snem
- Kontrola tematyki stron, rozmowy z dzieckiem, rodzice winni być na bieżąco z technologią informacyjną
- Ustalenie konsekwencji łamania zasad i ich przestrzeganie
1. Łatwiej będzie wprowadzić zmiany, gdy zostaną one ustalone podczas wspólnej rozmowy obojga rodziców z dzieckiem oraz ZAPISANE!
2. Przy spokojnej lecz konsekwentnej i zdecydowanej postawie mamy i tata.
NA KONIEC
2011r. Amerykańska Akademia Pediatryczna- NIE! dla urządzeń przed 2 rokiem życia dziecka.
Opracowała:
Anna Paziuk-Figura- pedagog/tyflopedagog
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Brzegu
Na podstawie artykułu mgr Alicji Brenk-Krakowskiej, mgr Moniki Jankowskiej, dwumiesięcznik „Optyka” numer 4 (47)2017
oraz doświadczeń własnych pedagoga/tyflopedagoga poradni
Anna Paziuk-Figura:
Pedagog, tyflopedagog zajmujący się w poradni diagnozą i orzekaniem w sprawach dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową. Prowadzi zajęcia stymulujące widzenie u dzieci niepełnosprawnych objętych Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju. Podczas zajęć tyflopedagog wdraża program wspomagania podstawowych i wyższych funkcji wzrokowych, służy wsparciem i poradnictwem dla rodziców. Udziela konsultacji po funkcjonalnej diagnozie widzenia u dzieci.
Prowadzi rewalidację indywidualną dzieci z Orzeczeniami o Potrzebie Kształcenia Specjalnego z wydanych z uwagi na słabe widzenie.
Prowadzi konsultacje w szkołach i przedszkolach na temat dostosowania warunków nauki i wymagań edukacyjnych w związku ze słabym widzeniem i niewidzeniem. Prowadzi przesiewowe badania na terenie szkół i przedszkoli, a także podczas diagnoz pedagogicznych w poradni.