Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Kochanowskiego w Brzegu

Oferta Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Brzegu cz.3

Wpływ urządzeń elektronicznych na widzenie u dzieci

 

    Urządzenia elektroniczne są we współczesnym świecie zdawać by się mogło sprzętem pierwszej potrzeby. Używane w domu, pracy w roli rozrywki. Dorośli, niezależnie do wieku posługują się nimi na co dzień w mniej lub bardziej zaawansowanym zakresie. Uzależnienia od urządzeń elektronicznych dotykają znaczącej ilości osób, nawet tych, które nie mają rzeczywistej potrzeby stosowania ich w pracy.

Mówiąc o urządzeniach elektronicznych mamy na myśli:

- komputery

- laptopy

- smartfony

- tablety

- konsole do gier

    Urządzenia elektroniczne we współczesnym świecie pełnią wiele użytecznych ról. Czy zatem można dopatrywać się w rozwoju technologii realnych zagrożeń? Czy stosowanie urządzeń elektronicznych może nam szkodzić, czy raczej pełnią one pozytywna rolę w naszym życiu?

    Sprzęty, o których mowa w życiu człowieka mogą pełnić wieloraką rolę.

Funkcje urządzeń elektronicznych:

- Uspokajacz: restauracja, lekarz, sklep

- Absorbowanie uwagi podczas porządków:10%rodziców

- Wzbogacanie wiedzy: przedszkolaki, uczniowie

- Pomoc edukacyjna: uczniowie, zadania domowe, słownik ortograficzny, translator

Czy zatem możemy mówić o wpływie stosowania urządzeń elektronicznych na nasze widzenie, w szczególności na widzenie u dzieci? Aby odpowiedzieć na tak postawione pytanie, warto dowiedzieć się czym w rzeczywistości jest widzenie i jaką pełni rolę w życiu człowieka.

WIDZENIE: mechanizm odbierania poprzez żywe organizmy informacji dotyczących kształtu, barwy, odległości, ruchu i innych cech elementów otoczenia.

Przyjmuje się, iż co najmniej 80 % informacji o otaczającej na rzeczywistości przyjmuje człowiek poprzez działanie zmysłu wzroku. Świat rzeczywisty odbierany jest przez wzrok w czterech wymiarach, są to: szerokość, wysokość, głębokość i czas.

Wirtualna rzeczywistość ŚWIAT  WIRTUALNY-DWUWYMIAROWYwysokość i szerokość. Jest on więc zdecydowanie uboższy w kontekście interakcji wzrokowo-motorycznych.

CZY ISTNIEJE WPŁYW URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH NA WIDZENIE?

TAK!!!

Wpływ ten możemy upatrywać w dwóch jego aspektach: pozytywnym i negatywnym. Przy czym negatywny wpływ jest zdecydowanie przeważający, chociaż istnieją mniejsze, pozytywne oddziaływania używania urządzeń elektronicznych na widzenie u dzieci.

Badania dowodzą, iż średni czas używania na co dzień urządzeń elektronicznych przez dzieci wygląda tak:

- TV-64 min.

- Smartfon- 56 min.

- Laptop-40 min.

- Komputer-16 min.

- Tablet-12 min.

- Konsola-10 min

OGÓŁEM 197 MINUT!

Negatywny wpływ urządzeń elektronicznych na widzenie u dzieci:

Cyfrowe zmęczenie wzroku- niedostrzegalne przez dzieci, niezgłaszane

OBJAWY:

- uczucie napięcia w oczach: 3,8%

- bóle głowy, oczu:17,7%

- szczypanie oczu: 6,3%

- niewyraźne widzenie:7,6%

- suchość oczu: 5,1%

- pieczenie: 6,3%

- zaczerwienienie: 19%

ZMIANY W ZACHOWANIU!!!-najczęściej zgłaszane przez rodziców.

Zmiany w zachowaniu po korzystaniu z urządzeń50% ankietowanych, są to

- Nadaktywność

- Problemy w zasypianiu

- Napięcie

- Agresja i rozdrażnienie

również

- Zawroty głowy, nudności(u osób z chorobą lokomocyjną), napady epileptyczne u osób chorych: szybko zmieniające się obrazy.

Korzystanie z urządzeń elektronicznych wywiera także wpływ na zmiany biologiczne widoczne w gałce ocznej. Najczęściej podnoszone to zdaniem naukowców: ZMIANY W SIATKÓWCE OKA.

Światło niebieskie emitowane przez urządzenia może z znacznym stopniu wpływać na zmiany w siatkówce oka.

- Skutki natychmiastowe: podejrzewany wzrost ryzyka krótkowzroczności (okulary +)

U dzieci noszących okulary należy używać szkieł z powłoką izolującą wpływ światła-antyrefleks

- Skutki odleglejsze: zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) w dorosłości mogące prowadzić do ślepoty.

Kolejne negatywne skutki nadmiernego korzystania przez dzieci z urządzeń elektronicznych to:

Opóźnienia  rozwoju:

- Poznawczego- minimalizacja ilości bodźców ze świata zewnętrznego, kłopoty szkolne

- Werbalnego- brak adekwatnego rozwoju słownictwa, umiejętności dialogowych, komunikacji międzyludzkiej, kłopoty szkolne

- Motorycznego- słabsze mięśnie, mniejsza wydolność, także sercowa, słabsza koordynacja ciała, kłopoty szkolne, nadwaga.

W pracy zawodowej, którą wykonuje od 15 lat coraz częściej spotykam się z niepokojem rodziców związanym z podejrzeniem występowania u jego dziecka nadmiernego zainteresowania korzystaniem z urządzeń elektronicznym. Coraz częściej rodzice zgłaszają obawy przed uzależnieniem się dziecka od komputera, częściej telefonu. Dzieci spędzają na graniu i oglądaniu filmików w sieci, a także korzystaniem z portali społecznościowych coraz więcej, czasu, co bardziej niepokojące wiek tych dzieci z biegiem lat się obniża.

Uzależnienia-leczone psychoterapią, psychiatrycznie-lekami.

- FONOHOLIZM- FO MO (ang. Fear of missing out)

Obawa przed przegapieniem czegoś w mediach społecznościowych poprzez swoją nieobecność w sieci.

Aby jednak podkreślić, iż rozwój nowych technologii jest  nie do przecenienia i winny być w nim upatrywane również skutki pozytywne przytoczę listę korzyści jakie może odnieść dziecko z racjonalnego korzystania z urządzeń elektronicznych.

WPŁYW POZYTYWNY

- LEPSZE WYNIKI W TESTACH DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ

- LEPSZY ROZWÓJ POZNAWCZY

- UDCIĄGANIE UWAGI OD PRZYKRYCH PROCEDUR MEDYCZNYCH

- NAUKA JĘZYKA OBCEGO

- ROZWÓJ WIEDZY O ŚWIECIE

Aby jednak mieć szansę skorzystania z pozytywnego wpływu tychże urządzeń na rozwój człowieka należy pamiętać o rozsądnym i zdrowym podejściu do tematu. Młody człowiek najczęściej ma dużą trudność w samodzielnym regulowaniu czasu spędzanego na graniu, czy serfowaniu po internecie. Dlatego tak istotne jest zaangażowanie i pomoc dorosłych opiekunów.

 

WARUNKI

- Regularne kontrole okulistyczne, optometryczne

- Regulacja czasu-ZASADY!!!

 

Korzystając z własnego doświadczenia pedagogicznego:

Zasady używania urządzeń: propozycje do wykorzystania

- Od piątku po południu do niedzieli po obiedzie,

- Telefon po odrobieniu zadań domowych i nauce

- Najpierw obowiązki szkolne i domowe potem przywileje

- Unikanie grania i oglądania przed snem

- Kontrola tematyki stron, rozmowy z dzieckiem, rodzice winni być na bieżąco z technologią informacyjną

- Ustalenie konsekwencji łamania zasad i ich przestrzeganie

1. Łatwiej będzie wprowadzić zmiany, gdy zostaną one ustalone podczas wspólnej rozmowy obojga rodziców z dzieckiem oraz ZAPISANE!

2.    Przy spokojnej lecz konsekwentnej i zdecydowanej postawie mamy i tata.

NA KONIEC

2011r. Amerykańska Akademia Pediatryczna- NIE!  dla urządzeń przed 2 rokiem życia dziecka.

Opracowała:

Anna Paziuk-Figura- pedagog/tyflopedagog

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Brzegu

Na podstawie artykułu mgr Alicji Brenk-Krakowskiej, mgr Moniki Jankowskiej,  dwumiesięcznik „Optyka” numer 4 (47)2017

oraz doświadczeń własnych pedagoga/tyflopedagoga poradni

 

 

Anna Paziuk-Figura:

  Pedagog, tyflopedagog zajmujący się w poradni diagnozą i orzekaniem w sprawach dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową. Prowadzi zajęcia stymulujące widzenie u dzieci niepełnosprawnych objętych Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju. Podczas zajęć tyflopedagog wdraża program wspomagania podstawowych i wyższych funkcji wzrokowych, służy wsparciem i poradnictwem dla rodziców. Udziela konsultacji po funkcjonalnej diagnozie widzenia u dzieci.

     Prowadzi rewalidację indywidualną dzieci z Orzeczeniami o Potrzebie Kształcenia Specjalnego z wydanych z uwagi na słabe widzenie.

    Prowadzi konsultacje w szkołach i przedszkolach na temat dostosowania warunków nauki i wymagań edukacyjnych w związku ze słabym widzeniem i niewidzeniem. Prowadzi przesiewowe badania na terenie szkół i przedszkoli, a także podczas diagnoz pedagogicznych w poradni.